Lisans
Sanat ve Tasarım Fakültesi
Sinema ve Televizyon
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Sinema ve Psikoloji

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
STV6005 Sinema ve Psikoloji 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı


Ders kapsamında öğrencilere sinema ve psikoloji arasındaki ilişkinin kapsamlı biçimde aktarılması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda sinemanın seyirci üzerindeki psikolojik etkisinin yanı sıra, sinemanın psikolojiden nasıl faydalandığı da çeşitli film örnekleri ve makaleler kapsamında irdelenecektir. 
Ön Koşullar Sinema ve Psikoloji
Eş Koşullar Sinema ve Psikoloji
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Selda Salman Sakızlı
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi, 16:00-17:45, 1C/12/14
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğr.Gör. Selda Salman Sakızlı, Çarşamba, 10:00-12:00, AK1D/13
Öğretim Yöntem ve Teknikleri

Kuramsal alt yapıyı vermek. Örnekler izlemek. Ödevler vermek. Sınıfta filmleri ve ödevleri tartışmak

Temel Kaynaklar

·         Saffet Murat Tura, Freud’dan Lacan’a Psikanaliz, Kanat Kitap, İstanbul, 2016

 

·         Özden Terbaş, “Sine-masal Dil ve Psikanaliz Eleştiri”, Sinema ve Psikanaliz: Filmler ve Bilinçdışı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2013

 

·         Luke Hockley, Film Çözümlemesinde Jungcu Yaklaşım, Es Yayınları, 2004

 

·         Todd McGowan, Sheila Kunkle, Lacan ve Çağdaş Sinema, Say Yayınları, 2014

 

·         Umut Tümay Arslan, “Aynanın Sırları: Psikanalitik Film Kuramı”, Kültür ve İletişim, 2009 12(1), Kış, s. 9-38

 

Diğer Kaynaklar

 

·         Sigmund Freud, Haz ilkesinin ötesinde – Ben ve İd, Metis Yayınları, İstanbul, 2016

 

·         Sigmund Freud, Uygarlığın Huzursuzluğu, Metis Yayınları, İstanbul, 2000

 

·         Sigmund Freud, “Uncanny”, Complete Psychological Works, Cilt XVII, s. 217-252

 

·         Jacques Lacan, Psikanalizin Dört Temel Kavramı, Metis Yayınları, İstanbul, 2013

 

·         Metz, Christian, Psychoanalysis and Cinema: The Imaginary Signifier, Macmillan, Londra, 1982

 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Psikoloji ve sinemanın birlikte ortaya çıkışı ve ilk temasları Sözlü anlatım
2. Hafta Psikolojinin temel terimleri, Sigmund Freud ve psikanalizin ilk dönemleri Sözlü anlatım
3. Hafta Sigmund Freud ve temel terimleri, Film inceleme: Psycho (Alfred Hitchcock, 1960) Sözlü anlatım
4. Hafta Carl Gustav Jung ve psikoloji yaklaşımı Sözlü anlatım
5. Hafta Film inceleme: Blade Runner (Ridley Scott, 1982) Sözlü anlatım
6. Hafta Psikanalizde Jacques Lacan etkisi, Sözlü anlatım
7. Hafta Jacques Lacan ve temel terimleri Sözlü anlatım
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Film İzleme ve Lacancı değerlendirme: Pi, Yön: Darren Aranofsky (Todd McGowan, Sheila Kunkle, Lacan ve Çağdaş Sinema) Sözlü anlatım
10. Hafta Psikanalizin politikası: Dark City, yön: Alex Proyas (Todd McGowan, Sheila Kunkle, Lacan ve Çağdaş Sinema) Sözlü anlatım
11. Hafta Psikanalitik film kuramı: “Aynanın Sırları” Sözlü anlatım
12. Hafta Film inceleme: Thelma ve Louise, Yön: Ridley Scott, 1991 Sözlü anlatım
13. Hafta Genel değerlendirme Sözlü anlatım
14. Hafta Final Sınavı
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 0
Derse Devam / Katılım 1 10
sınıf çalışması 1 0
Final 1 60


ÖÇ-11. Psikoloji alanına hakimiyet
ÖÇ-22 Freudyen yaklaşımı sinemaya ilişkilendirebilmek
ÖÇ-33. Sinemayı psikolojiyle ilişkilendirmek
ÖÇ-44. Psikolojiye dair sinema eserlerini yorumlamak
ÖÇ-55. Jungcu yaklaşıma hakimiyet.
Program Çıktıları
PÇ-1 İletişim, sanat ve kültürle ilgili kavramlar öncelikli olmak üzere farklı alanlarla ilgili her türlü kavramı tanımlayabilecek.
PÇ-2 Teknolojik gelişmeleri ve buna bağlı olarak değişen sanatsal ve kültürel algılama biçimlerini yorumlayabilecek
PÇ-3 Çağdaş/güncel sinema ve televizyon pratiklerini anlayabilecek.
PÇ-4 Sanat, iletişim ve toplum arasındaki organik ilişkileri çözümleyebilecek.
PÇ-5 Yaratıcı süreci öğrenecek ve yaratıcılığı ön plana çıkaran eserler üretebilecek
PÇ-6 Disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışabilecek.
PÇ-7 Mesleklerinde gerekli olan araçları ve donanımları doğru yer ve doğru zamanda kullanabilecek, projelerini belirlenen süre içinde uygulayabilecek
PÇ-8 Yaratıcı fikirlerini görsel iletiler kullanarak ifade edebilecek.
PÇ-9 Animasyon, fotoğraf, sinema gibi farklı disiplinler arası alanlarda özgün ürünler verebilecek.
PÇ-10 Film yönetimi, senaryo, görüntü yönetmenliği ve kurgu alanlarında deneyim sahibi olacak.
PÇ-11 Bilgisayar tabanlı uygulamaları kullanarak sinema ve televizyon için görsel efekt hazırlama becerisi kazanacak.
PÇ-12 Oyunculuk, mimik, dramatik doğaçlama alanlarında deneyim sahibi olacak
PÇ-13 Kitle iletişim alanında yeniliklere açık ve yenilikleri alana uyarlayabilir olmak
PÇ-14 Ulusal ve uluslararası alanlarda deneyimli uzmanlarla birlikte proje üretebilme yeteneği kazanmış olacak.
PÇ-15 Ulusal ve uluslararası alanlarda yarışma, sergi, festival, seminer vb. etkinliklere katılmış olacak.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15
ÖÇ 1               
ÖÇ 2               
ÖÇ 3               
ÖÇ 4               
ÖÇ 5