Öğrencinin belgesel film hakkında bilgilenmesini ve belgesel film hazırlamakla ilgili yeterlilikleri kazanmasını sağlamaktır. Ders; belgesel sinema tarihi, belgesel film hakkındaki ana yaklaşımlar, başlıca belgesel türleri, tarihî ve politik belgeseller ve Türkiye’de belgesel sinema gibi teorik konulardan yola çıkarak, öğrencilerin öğrenmiş oldukları bu bilgiler doğrultusunda kendi belgesel film projelerini hakkında düşünmeye ve yazmaya başlamalarını ve çekmeye hazır bir belgesel film projesini sunmaları amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Selda Salman Sakızlı
Asistanlar
Arş. Gör. Can Ertan
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi, 09:00-11:45, 2B/11/13
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi, 13:00-14:00, 1D-14
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders, belgesel sinema tarihini örnekler üzerinden (film gösterimleri) anlatarak, öğrencilerin belgesele farklı yaklaşımları görmelerini sağlamak ve ikinci dönem, dersin devamı olan Belgesel Film Yapımı dersinde çekecekleri filmin konusunu ve yaklaşımlarını düşünmeleri ve hazırlıklarına başlamalarını sağlamak.
Temel Kaynaklar
Paul Rotha. Belgesel Sinema, İzdüşüm Yayınları, İstanbul, 2000
Bilgin Adalı. Belgesel Sinema, , Hil Yayınları, İstanbul, 2000
Diğer Kaynaklar
Füsun Balkaya. Türkiye'de Belgesel Film Çalışmaları. Basım & Grafik Matbaacılık Ltd. Sti. Ankara 1993
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Belgesel sinema nedir? Dersin içeriği ve öğrenci projeleri hakkında bilgilendirme
Sözlü anlatım
2. Hafta
İngiliz Belge Sinema Okulu. Film Gösterimi. Kuzeyli Nanook (Robert Flaherty, 1922)
Sözlü anlatım
3. Hafta
Sovyetler Birliği ve Toplumsal Gerçekçilik. Film Gösterimi: Kameralı Adam (Dziga Vertov, 1929)
Sözlü anlatım
4. Hafta
Türk sinemasında Belgesel anlayışı-Fuat Uzkınay, Ayastefanos ve Kurtuluş savaşı
Sözlü anlatım
5. Hafta
Belgesel Sinema, Propaganda ve II. Dünya Savaşı. Film Gösterimi: İradenin Zaferi (Leni Riefenstahl, 1935)
Sözlü anlatım
6. Hafta
Ara Sınav
Proje
7. Hafta
Sineme Vérité. Film Gösterimi: Titicut Follies (Frederick Wiseman ve John Marshall, 1967)
Sözlü anlatım
8. Hafta
Türkiye’de belgesel sinemanın gelişimi. Film Gösterimi: Safranbolu’da Zaman (Süha Arın, 1977)
Sözlü anlatım
9. Hafta
Şiirsel Belgeseller. Film Gösterimi: Güneşsiz (Chris Marker, 1983)
Sözlü anlatım
10. Hafta
Öğrenci Projelerinin takibi
Sözlü anlatım
11. Hafta
“Mockumentary” – Sahte Belgeseller. Film Gösterimi: This is Spinal Tap (Rob Reiner, 1984)
Sözlü anlatım
12. Hafta
Belgesel ve Belgesel Film Yönetmeni. Film Gösterimi: Benim Cici Silahım (Michael Moore, 1992)
Sözlü anlatım
13. Hafta
Türkiye’de son dönem Belgesel Sinema. Film Gösterimi: Oyun (Pelin Esmer, 2005)
Sözlü anlatım
14. Hafta
Belgesel ve Aktivizm: Do It Yourself/Kendin Yap Yöntemler ve Pratikler.
Sözlü anlatım
15. Hafta
Öğrenci Projelerinin Sunumlarının Dinlenmesi
Proje
16. Hafta
Öğrenci Projelerinin Sunumlarının Dinlenmesi
Proje
17. Hafta
Final Sınavı
Proje
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
15
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
30
Derse Devam / Katılım
1
15
Final
1
40
ÖÇ-1
1. Sinema tarihi bilinci kazanacaklardır.
ÖÇ-2
2. Belgesel sinemada hikâye anlatımın nasıl gerçekleştiğini görecek, bir haber parçasından, bir kurmaca filmden farkını anlayacaktır.
ÖÇ-3
3. Belgesel sinema dilinin zenginliğini göreceklerdir.
ÖÇ-4
4. Belgeselin de taraflı olduğunu anlayacak, “objektif” bir bakış açısının imkânsızlığını kavrayacaktır.
ÖÇ-5
5. İkinci dönem çekecekleri belgesel için düşünmeye başlayacak, örnekler üzerinden kendi filmleri için yapabileceklerinin çeşitliliğini göreceklerdir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İletişim, sanat ve kültürle ilgili kavramlar öncelikli olmak üzere farklı alanlarla ilgili her türlü kavramı tanımlayabilecek.
PÇ-2
Teknolojik gelişmeleri ve buna bağlı olarak değişen sanatsal ve kültürel algılama biçimlerini yorumlayabilecek
PÇ-3
Çağdaş/güncel sinema ve televizyon pratiklerini anlayabilecek.
PÇ-4
Sanat, iletişim ve toplum arasındaki organik ilişkileri çözümleyebilecek.
PÇ-5
Yaratıcı süreci öğrenecek ve yaratıcılığı ön plana çıkaran eserler üretebilecek
PÇ-6
Disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışabilecek.
PÇ-7
Mesleklerinde gerekli olan araçları ve donanımları doğru yer ve doğru zamanda kullanabilecek, projelerini belirlenen süre içinde uygulayabilecek
PÇ-8
Yaratıcı fikirlerini görsel iletiler kullanarak ifade edebilecek.
PÇ-9
Animasyon, fotoğraf, sinema gibi farklı disiplinler arası alanlarda özgün ürünler verebilecek.
PÇ-10
Film yönetimi, senaryo, görüntü yönetmenliği ve kurgu alanlarında deneyim sahibi olacak.
PÇ-11
Bilgisayar tabanlı uygulamaları kullanarak sinema ve televizyon için görsel efekt hazırlama becerisi kazanacak.
PÇ-12
Oyunculuk, mimik, dramatik doğaçlama alanlarında deneyim sahibi olacak
PÇ-13
Kitle iletişim alanında yeniliklere açık ve yenilikleri alana uyarlayabilir olmak
PÇ-14
Ulusal ve uluslararası alanlarda deneyimli uzmanlarla birlikte proje üretebilme yeteneği kazanmış olacak.
PÇ-15
Ulusal ve uluslararası alanlarda yarışma, sergi, festival, seminer vb. etkinliklere katılmış olacak.